El proyecto XN2000, naturalment accessible desarrollado por SEO/BirdLife durante los años 2022 y 2023 se ha llevado a cabo con la finalidad de ampliar el espectro de población sensibilizada con los valores de los espacios incluidos en la red Natura 2000, con materiales aptos también para personas con discapacidad tanto visual como auditiva que permitan explicar qué es la red Natura 2000 y cuál es su rol para la conservación de los hábitats y la biodiversidad. El proyecto se ha desarrollado para espacios de la red Natura 2000 en Cataluña y se ha elegido el hábitat de Humedales litorales (como representante entre los ocho hábitats representados en esta comunidad) para realizar la prueba piloto con la idea de que pueda servir de ejemplo y pueda extenderse a los otros hábitats de la red Natura 2000 en el futuro.

El proyecto ha contado con el apoyo del Departamento de Acción Climática, Alimentación y Agenda Rural gracias a las ayudas para actuaciones de educación y sensibilización ambiental, para los años 2022 y 2023, para promover la conservación del patrimonio natural y la biodiversidad de Cataluña.

Con el apoyo de:

Projecte XN2000, naturalment accessible

El projecte s’ha desenvolupat en quatre línies de treball que han englobat: (a) la creació de nous materials divulgatius adaptats per a persones amb discapacitat tant visual com auditiva; (b) l’adaptació de materials prèviament existents creats específicament per a treballar amb persones sordes en les seves visites a espais naturals; (c) la formació de personal i entitats relacionades amb els espais i reserves naturals en matèria d’inclusió per a aquesta tipologia de visitants; i (d) la formació dirigida a professorat de centres educatius propers a espais naturals, en especial de zones humides litorals.

Creació de nous materials divulgatius

Vídeos explicatius sobre la XN2000

S’han creat quatre vídeos a diferent escala d’informació, des de la més general a la més concreta, que són totalment accessibles i inclusius, on a més de les imatges i la locució, també s’hi inclou la presència de subtítols, la transcripció a la llengua de signes catalana (LSC) i també l’audiodescripció. Tenim doncs:

  • un vídeo explicant la pròpia XN2000 en si mateixa;
  • un altre dels espais XN2000 d’Aiguamolls litorals (com a hàbitat pilot entre els 8 hàbitats presents a la xarxa Natura 2000 catalana);
  • un altre de l’espai de la XN2000 del Delta de l’Ebre com a exemple concret d’un espai natural dins del habitat de Aiguamolls litorals;
  • i un altre vídeo de la Reserva Natural de Riet Vell com un espai concret i més delimitat.

Vídeo explicant la pròpia xarxa Natura 2000

Video explicatiu sobre el Delta de l’Ebre

Video explicatiu del hàbitats dels Aiguamolls litorals

Video explicatiu de la Reserva Natural de Riet Vell

A continuació `podeu trobar  els quatre videos elaborats però en la versió amb audiodescripció per a persones cegues.

Vídeo explicant la pròpia xarxa Natura 2000

Video explicatiu del hàbitats dels Aiguamolls litorals

Video explicatiu del Delta de l’Ebre

Video explicatiu de la Reserva Natural de Riet Vell

Figures d’ocells tridimensionals a mida real:

Una  de les mancances principals detectades per SEO/BirdLife en projectes anteriors, ha estat el fet de disposar de materials tàctils, disponibles per a qualsevol persona però especialment per a persones amb dificultats de visió. Per aquest motiu, durant el projecte es van seleccionar 9 espècies d’ocells presents al Delta de l’Ebre representatives de zones d’aiguamolls per realitzar models tridimensionals a escala real, per tal de poder explicar els ocells a aquestes persones.

Guia d’ocells accessible visual, tàctil i en Braille:

Una altra gran mancança detectada havia estat poder disposar d’una guia tàctil d’ocells amb les espècies més representatives i per s’ha creat en el marc d’aquest projecte. La guia incorpora algunes informacions sobre mida, comportament o identificació de manera molt visual però també tàctil, ja que incorpora figures en relleu. Els textos també estan transcrits al braille i a més a més a més, en el cas que es disposés (d’un projecte Erasmus+ anterior en el que va participar SEO/BirdLife) s’ha incorporat un codi QR que redirigeix a un vídeo amb nom de l’espècie en llengua de signes (LSC).

Adaptació de materials de projectes previs de SEO/BirdLife en matèria d’inclusió de persones sordes en l’accés a la natura:

Manual per a dissenyar una reserva natural i un centre d’interpretació accessibles a persones sordes i cegues. Aquest manual per a dissenyar una reserva detalla alguns dels aspectes destacables de la cultura sorda, desconeguda per a molta gent, i aporta els requisits necessaris per adaptar les reserves naturals per ales persones sordes i cegues.

Manual per a Guies i Intèrprets en reserves naturals. Accessibilitat de persones sordes i cegues. El manual està adreçat a guies i intèrprets que treballen en aquests espais i incorpora consideracions a tenir en compte quan s’acullen persones amb diversitats funcionals, per tal que puguin gaudir plenament de l’experiència.

Test d’autoavaluació d’accessibilitat per a persones sordes en un espai o reserva natural. Aquest test d’autoevaluació està pensat i dissenyat per a que tots els espais interessats puguin si l’espai és accessible per a persones amb discapacitats auditives i/o visuals (per a les persones sord-cegues).

Formació en espais i reserves naturals i per a professorat

El projecte també ha tingut una vessant formativa molt important, ja que al llarg del projecte s’han dut a terme diverses jornades formatives de professionals, tant del personal que treballa en espais naturals del nostre país com de professorat de centres educatius propers a aquests espais naturals o emmarcats dins d’aquests ambients per tal de difondre tant la pròpia xarxa Natura 2000 com tots els materials creats en el present projecte, i s’ha difós entre els centres de recursos el projecte i els materials formatius, per tal d’arribar al màxim de professorat posible.

PDF especialment creat per a difondre als centres educatius i Centres de Recursos Pedagògics.

Per a més informació i contacte: catalunya@seo.org

Amb el suport de: